Co může přinést praktikování yogy

  • Odstranění stresu:

Je prokázáno, že cvičením jógy se snižují fyzické účinky stresu v těle. Tělo reaguje na stres prostřednictvím boje nebo odezvy, která  kombinací nervového systému a hormonální cest uvolňuje kortizol, stresový hormon, z nadledvinek. Kortizol je často používán k měření stresové reakce. Praktikováním jógy bylo prokázáno snížení hladiny kortizolu. Většina jógových lekcí končí relaxační pózou, savasana, která stres také snižuje.

  • Zmírnění bolesti:

Jóga může zmírnit bolest. Studie prokázaly, že cvičení jógových pozic, tzv.  asan, meditací nebo kombinací obou, vede ke snížení bolestí při rakovině, roztroušené skleróze, hypertenzi, stejně jako při artritidě, bolestech zad a šíje a jiných chronických nemocech.

  • Lepší dýchání:

Jóga zahrnuje dýchací praktiky známé jako pranajamy, které pomáhají snižovat stresovou zátěž, zlepšují funkci plic a podporují relaxaci. Mnoho těchto cvičení klade důraz na zpomalení a prohloubení dechu. Změníme-li způsob našeho dýchání, můžeme významně ovlivnit to, jak naše tělo reaguje na stres. A právě to je jedna z nejdůležitějších věcí, kterou se můžeme v józe naučit.

  • Pružnost:

Pravidelné cvičení jógy zlepšuje flexibilitu, mobilitu a zvyšuje rozsah pohybu. Postupem času se vazy, šlachy a svaly prodlužují, zvyšují svoji elasticitu.

  • Posílení těla:

 Cvičením jógových pozic (asan) využíváme každý sval v těle, doslova zvyšujeme sílu od hlavy až k patě. Pravidelným praktikováním jógy můžeme také uvolnit svalové napětí celého těla.

  • Zlepšení krevního oběhu:

Jóga pomáhá zlepšovat krevní oběh.  Účinně dopravuje okysličenou krev do všech buněk v těle.

  • Kardiovaskulární systém:

 Už i mírné cvičení jógy může poskytnout určité kardiovaskulární výhody -  snížení klidové srdeční frekvence, zvýšení vytrvalosti a zlepšení okysličení těla během cvičení.

  • Tady a teď:

Jóga nás spojuje s přítomným okamžikem. Čím více ji cvičíme, tím více se naše vědomí nestará o náš okolní svět. To otevírá cestu k lepší koncentraci, koordinaci, reakční době a paměti.

  • Vnitřní klid:

Meditativní účinky jógy pomáhají udržovat vnitřní klid.

 

Nikola Mrázková, 

YOGA TEACHER